Skip to main content

Fonetik dan Fonologi

FONETIK DAN FONOLOGI BAHASA MELAYU DAN IMPLIKASINYA TERHADAP P&P GURU BAHASA MELAYU SEKOLAH RENDAH.

      Bunyi merupakan pemampatan mekanis atau gelombang longitudinal yang merambat melalui medium.  Dalam konteks bahasa, bunyi berfungsi untuk pertuturan dan bunyi bukan bahasa adalah seperti batuk, berdehem, bunyi siulan, sendawa, bunyi alat muzik dan sebagainya.  Menurut Asmah Hj. Omar “learning language is learning how to mean” bermaksud, belajar bahasa adalah belajar untuk memahami.  Bahasa ialah alat atau medium untuk menyampaikan makna (Riduan,2009).  Bahasa Melayu juga merupakan satu medium untuk menyampaikan sesuatu maksud dalam komunikasi kehidupan seharian.  Di Malaysia, Bahasa Melayu merupakan bahasa rasmi dan penutur bahasa tersebut tergolong daripada pelbagai kaum dan etnik yang berada di negara ini.  Semakin banyak penutur bahasa ini, semakin luas pula daerah penyebaran Bahasa Melayu dan semakin banyak perbezaan yang wujud dalam penggunaannya.  Oleh hal demikian, Bahasa Melayu mempunyai banyak sistem fonologi (sistem bunyi) yang diucapkan atau dituturkan oleh penuturnya.  Dalam Bahasa Melayu, terdapat bidang ilmu yang mengkaji penghasilan bunyi-bunyi bahasa ini dikenali sebagai ilmu fonetik dan fonologi.  Fonetik ialah ilmu bahasa (linguistik) yang berkaitan dengan penyebutan kata dan lambang yang menunjukkan sebutannya manakala fonologi merupakan pengetahuan tentang sistem bunyi dalam bahasa (Kamus Dewan, 2007). 

 

 

1
Bibir atas
5
Gusi
9
Hujung lidah
13
Akar lidah
17
Rongga hidung
2
Bibir bawah
6
Lelangit keras
10
Hadapan lidah
14
Epiglotis
18
Rongga mulut
3
Gigi atas
7
Lelangit lembut
11
Tengah
lidah
15
Pita suara
19
Rahang
4
Gigi Bawah
8
Anak tekak
12
Belakang lidah
16
Rongga tekak
20
Tenggorok
Rajah 1.0: Alat-alat artikulasi
     
      Dalam fonetik dan fonologi, terdapat bunyi-bunyi bahasa yang dihasilkan berfungsi sebagai bunyi dalam pertuturan.  Bunyi-bunyi dapat dihasilkan apabila udara daripada paru-paru tersekat  atau terhalang pada alat artikulasi seperti bibir atas, bibir bawah, gigi atas, gigi bawah, gusi, lelangit keras, lelangit lembut, anak tekak, hujung lidah, hadapan lidah, tengah lidah, belakang lidah, akar lidah, epiglotis, pita suara, rongga tekak, rongga mulut, rongga hidung, rahang dan tenggorok.  Dengan bantuan alat artikulasi tersebut, bunyi yang dihasilkan membawa bunyi yang berbeza-beza dan akan menghasilkan bahasa yang mempunyai makna tersendiri.  Secara amnya, di dalam Bahasa Melayu terdapat golongan bunyi iaitu bunyi vokal, konsonan, konsonan pinjaman, nasal dan diftong.  Alat artikulasi akan berperanan untuk menghasilkan bunyi vokal, konsonan, konsonan pinjaman, nasal dan diftong atau dikenali sebagai fonem.  Fonem bersifat abstrak namun apabila berdiri dengan rentetan fonem yang lain, akan terhasil makna.  Fonem-fonem yang disusun dalam kata atau ayat akan melalui proses yang dinamakan suprasegmental.




Rajah 2.0: Fonem vokal

      Bunyi-bunyi vokal ialah bunyi-bunyi bahasa yang bersuara ketika menghasilkan udara dari paru-paru yang keluar berterusan melalui rongga tekak dan rongga mulut tanpa mendapatkan sebarang sekatan atau geseran. Dengan kata lain bunyi-bunyi vokal mempunyai ciri-ciri seperti bersuara, udara keluar dari paru-paru berterusan dan udara keluar tanpa sekatan atau geseran.  Terdapat tujuh penghasilan bunyi-bunyi vokal iaitu vokal hadapan sempit atau tinggi [ i ], vokal hadapan separuh sempit atau separuh tinggi [ e ], vokal hadapan separuh luas atau separuh rendah [ ε ], vokal hadapan luas atau rendah [ a ], vokal belakang sempit atau tinggi [ u ], vokal belakang separuh sempit [ o ], dan vokal tengah [ ə ].  Penghasilan bunyi-bunyi vokal ditentukan oleh beberapa ciri tertentu iaitu keadaan bibir samada dihamparkan atau dibundarkan, bahagian lidah yang terlibat sama ada depan lidah atau belakang lidah, turun naik lidah sama ada dinaikkan setinggi-tingginya, dinaikkan sedikit atau diturunkan, keadaan lelangit lembut, sama ada dinaikkan dan udara dari paru-paru keluar melalui rongga mulut sahaja (menghasilkan bunyi-bunyi vokal atau oral) atau dinaikkan tetapi tidak rapat sehingga udara dari paru-paru keluar melalui rongga mulut dan juga rongga hidung (menghasilkan bunyi-bunyi vokal yang disengaukan) dan keadaan glotis dirapatkan dan semasa udara keluar dari paru-paru pita suara bergetar. 




Rajah 3.0 : Keadaan bibir ketika menghasilkan vokal
                                                                                       
      Berdasarkan rajah 3.0, keadaan bibir adalah berbeza mengikut penghasilan vokal.  Untuk menghasilkan vokal depan sempit [ i ], bibir dalam keadaan terhampar.  Depan lidah dinaikkan setinggi mungkin ke arah gusi.  Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan menutup rongga hidung supaya udara tidak keluar melalui rongga hidung.  Pita suara dirapatkan supaya udara dari paru-paru keluar dengan menggetarkan pita suara ke rongga mulut.  Contohnya, ikan,biru dan beli. Seterusnya adalah penghasilan vokal depan separuh sempit [ e ].  Alat artikulasi yang berperanan dalam penghasilan vokal tengah ialah bahagian tengah lidah.  Keadaan bibir adalah bundar.  Untuk menghasilkan bunyi vokal tengah ini, tengah lidah akan dinaikkan sedikit ke arah lelangit keras.  Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan menutup rongga hidung supaya udara tidak dapat keluar melalui rongga hidung.  Pita suara dirapatkan supaya udara yang keluar dari paru-paru ke rongga mulut menggetarkan pita suara.  Hasilnya, bunyi [ e ] dihasilkan.  Contoh perkataan ekor, heret dan sate.  Vokal tengah [ ǝ ] pula menggunakan alat artikulasi tengah lidah.  Keadaan bibir berada dalam keadaan bundar.  Untuk menghasilkannya bunyi vokal tengah, keadaan bibir pada mulanya dalam keadaan hampar, tengah lidah dinaikkan sedikit ke arah lelangit keras.  Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan menutup rongga hidung supaya udara tidak dapat keluar melalui rongga hidung.  Pita suara dirapatkan supaya udara yang keluar dari paru-paru ke rongga mulut menggetarkan pita suara.  Bunyi yang dihasilkan adalah [ ǝ ] seperti perkataan ǝmaʔ, pǝnat dan bǝrat.  Bagi vokal belakang sempit pula [ u ], penghasilan bunyi vokal ini adalah dengan belakang lidah dinaikkan tinggi (setinggi mungkin) ke arah lelangit lembut.  Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan menutup rongga hidung supaya udara tidak dapat keluar melalui hidung.  Pita suara dirapatkan supaya udara yang keluar dari paru-paru menggetarkan pita suara ke rongga mulut.  Contoh perkataan adalah ubi, buka dan labu.  Fonem [o] iaitu vokal belakang separuh sempit dihasilkan dengan belakang lidah dinaikkan separuh tinggi ke lelangit lembut.  Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan menutupi rongga hidung supaya udara tidak dapat keluar melalui rongga hidung.  Pita suara dirapatkan supaya udara dari paru-paru keluar ke rongga mulut menggetarkan pita suara.  Contoh perkataan adalah obor, boleh dan foto.

      Terdapat dua lagi bunyi vokal, iaitu [ɛ] dan [ɔ]. Vokal ini merupakan pinjaman daripada bahasa inggeris. Vokal ini tidak digunakan dalam penulisan tetapi terdapat dalam dialek- dialek tempatan seperti dialek Kelantan, contohnya dalam perkataan [makɛ], [malɛ], [ɔrɛ], [kitɛ].  Vokal depan separuh luas [ɛ] dihasilkan dengan depan lidah dinaikkan separuh rendah kearah gusi. Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan rapat menutup rongga hidung supaya udara tidak keluar melalui rongga hidung. Pita suara dirapatkan supaya udara dari paru-paru keluar dengan menggetarkan pita suara ke rongga mulut. Untuk menghasilkan bunyi vokal belakang separuh luas [ɔ], bibir dibundarkan.  Belakang lidah dinaikkan ke arah lelengit lembut.  Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan menutup rongga hidung supaya udara tidak dapat keluar melalui rongga hidung. Pita suara dirapatkan supaya udara dari paru-paru keluar dengan. Menggetarkan pita suara ke rongga mulut.Bunyi yang dihasilkan ialah bunyi vokal [Ͻ].  Dalam kehidupan seharian, vokal Bahasa Melayu dituturkan secara berlainan dalam dialek-dialek tempatan.  Dialek merupakan kelainan bahasa yang dituturkan oleh sekumpulan penutur yang menutur bahasa yang sama.  Di Malaysia, terdapat pelbagai jenis dialek melayu yang mempunyai perbezaan kosa kata dengan bahasa standard.  Oleh itu, penggunaan vokal di Malaysia adalah berbeza dituturkan oleh penutur Bahasa Melayu mengikut negeri dalam menyampaikan maksud yang sama.



Jadual 1.0: Pembahagian konsonan mengikut jenis

      Bunyi-bunyi bahasa konsonan pula merupakan bunyi yang dihasilkan dengan gangguan oleh alat-alat artikulasi.  Aliran udara yang disekat atau dihalang akan keluar melalui rongga mulut atau hidung.  Dalam Bahasa Melayu terdapat 18 bunyi konsonan asli.  Konsonan dalam Bahasa Melayu dibahagikan kepada tujuh jenis seperti letupan [p, b, t, d, k, g, ʔ ], letusan [ c, j ], geseran [f, h, v, x, y, z ], getaran [ r ], sisian [ l ], sengauan [ m, n, ny, ng ] dan separuh vokal [ w, y ] (Noor, 2010).  Saya akan menerangkan jenis bunyi konsonan.  Penghasilan bunyi konsonan letupan terbahagi kepada empat iaitu letupan dua bibir, letupan gusi, letupan lelangit dan letupan glotis.  Letupan dua bibir dihasilkan dengan bibir atas dan bawah dirapatkan serta lelangit lembut merapat ke dinding belakang rongga tekak.  Udara dari paru-paru tertahan di dalam rongga mulut dan saluran udara dan dilepaskan keluar tanpa menggetarkan pita suara akan menghasilakan fonem /p/ manakala apabila dilepaskan dengan menggetar pita suara akan menghasilkan fonem /b/.  Bagi penghasilan konsonan letupan gusi, hujung lidah akan dirapatkan ke gusi atas, lelangit lembut dinaikkan rapat ke belakang rongga tekak.  Kedudukan lidah ini menyekat udara dari paru-paru dan dibebaskan serta terhasil letupan gusi.  Jika letupan gusi yang dihasilkan tidak menggetarkan pita suara akan menghasilkan fonem /t/ dan letupan gusi yang menggetarkan pita suara akan menghasilkan fonem /d/.  Konsonan letupan lelangit lembut pula dihasilkan apabila bahagian lidah dinaikkan sehingga menyentuh lelangit lembut.  Udara yang tertahan dilepaskan dengan serta merta.  Pelepasan udara yang tidak menyebabkan pita suara bergetar akan menghasilkan letupan lelangit lembut tak bersuara /k/ dan pelepasan udara yang tidak menyebabkan pita suara bergetar akan menghasilkan fonem /g/.  Seterusnya, konsonan letupan pita suara atau dikenali sebagai glotis.  Glotis dihasilkan apabila pita suara dirapatkan dan keadaan ini menyebabkan aliran udara terkumpul dan tertekan.  Secara serta merta pita suara ini terbuka serta membebaskan udara dan terhasil bunyi letupan. 

     
      Konsonan jenis letusan pula adalah bunyi yang dilepaskan secara perlahan-lahan sehingga terdengar bunyi geluncuran.  Lelangit lembut hendaklah dinaikkan dan pita suara bergetar dan tidak bergetar bagi menghasilkan bunyi bersuara dan tidak bersuara.Konsonan letusan dalam bahasa melayu ialah letusan lelangit keras tak bersuara /c/ dan letusan lelangit keras bersuara /j/.  Seterusnya adalah konsonan jenis geseran.  Konsonan jenis geseran terbahagi kepada empat iaitu geseran gigi bibir, geseran gusi, geseran lelangit lembut dan geseran pita suara. Geseran gigi bibir /f/ dan /v/. Bunyi geseran gigi bibir  terhasil apabila bawah dan bibir atas dirapatkan tetapi tidak menghalang aliran udara keluar.  Laluan yang sempit menyebabkan udara yang dikeluarkan daripada paru-paru menyebabkan geseran berlaku.Bunyi geseran tak bersuara adalah /f/ dan yang bersuara /v /.  Geseran gusi /s/ dan /z/.  Bunyi geseran gusi terhasil apabila hujung lidah dirapatkan ke arah sempadan gusi lelangit keras.Keadaan ini tidak menyekat aliran udara.Udara yang keluar dari paru-paru akan menyebabkan geseran berlaku.Bunyi geseran tak bersuara adalah /s/ manakala yang bersuara adalah /z/.  Geseran lelangit lembut /x/ dan /y/ pula dihasilkan dengan mengangkat belakang lidah rapat ke lelangit lembut.Udara yang keluar dari paru-paru terdesak keluar melalaui rongga mulut. Konsonan geseran  lelangit lembut tak bersuara adalah /x/ manakala konsonan geseran lelangit lembut bersuara adalah /y/.  .Geseran pita suara /h/ terhasil apabila pita suara dirapatkan yang mengakibatkan udara keluar di antara pita suara secara bergeser.  Seperti keadaan bunyi letupan glotis, bunyi ini juga berlaku di pita suara maka itu tidak menunjukkan sama ada bunyi ini bersuara ataupun tak bersuara.

      Konsonan getaran ialah konsonan yang mempunyai satu bunyi getaran iaitu konsonan /r/.  Bunyi ini terhasil apabila lidah digetarkan dalam rongga mulut setelah itu lidah diangkat ke arah gusi.  Udara yang dilepaskan dari paru-paru menggetarkan hujung lidah dan pita suara,maka terhasillah bunyi getaran /r/.  Konsonan sisian dalam bahasa melayu ialah /l/.  Bunyi ini terhasil apabila udara dilepaskan melalui kiri dan kanan lidah, manakala hujung  lidah diangkat ke arah tengah gusi.  Lelangit lembut dirapatkan ke belakang rongga tekak. Udara yang dilepaskan dari paru-paru melalui sisi kanan dan kiri lidah dan menggetarkan pita suara,maka terhasillah bunyi /l/.  Konsonan sengauan atau dikenali sebagai nasal ialah konsonan [m, n, ŋ, ɲ ].  Konsonan nasal dihasilkan dengan merendahkan velum dalam mulut untuk membolehkan udara keluar bebas melalui hidung. Rongga mulut masih berperanan sebagai rongga kenyaringan bunyinya, tetapi udara tidak keluar melalui mulut kerana disekat oleh bibir atau lidah. Akhir sekali, konsonan separuh vokal iaitu [w, y].  Konsonan ini dinamakan separuh vokal kerana bunyinya seolah-olah bunyi vokal tetapi digeluncurkan ke vokal yang lain.  Cara penghasilan bunyi /w/ ini ialah bibir dalam keadaan bundar. Belakang lidah dinaikkan setinggi-tingginya tetapi tidak mencecah lelangit lembut. Bunyi yang terhasil ialah bunyi /w/. Bunyi /w/ ini digeluncurkan dengan pantas ke arah penghasilan bunyi vokal tengah  dengan menurunkan belakang lidah agar berada dalam kedudukan biasa. Bibir berubah daripada keadaan bundar kepada keadaan biasa. Ketika penghasilan bunyi ini, udara dari paru-paru keluar melalui rongga mulut tanpa sebarang halangan atau sekatan dan pita suara bergetar. Bunyi konsonan separuh vokal yang kedua ialah bunyi /y/. Bunyi /y/ dinamakan Konsonan separuh vokal lelangit keras bersuara. Jika dalam penulisan fonetik, bunyi ini ditulis sebagai [ j ]. Untuk menghasilkan bunyi ini, hadapan lidah dinaikkan setinggi-tingginya tetapi tidak mencecah lelangit keras. Lidah kemudiannya diturunkan ke keadaan biasa dengan pantas seolah-olah ke arah membunyikan vokal tengah.  Bibir bertukar daripada keadaan hampar kepada keadaan biasa. Ketika proses ini, udara dari paru-paru keluar melalui rongga mulut tanpa sekatan atau halangan dan pita suara bergetar
     
      Dalam fonetik dan fonologi Bahasa Melayu terdapat unit bahasa yang dipanggil diftong.  Apabila wujud dua huruf vokal a,e, i, o dan u yang duduk bersebelahan dalam perkataan dan disebut satu suku kata atau sebutan bunyi, ianya digelar sebagai diftong.  Diftong dieja dengan gabungan dua huruf vokal yang dilafazkan sebagai bunyi luncuran. Dalam bahasa Melayu, terdapat tiga jenis huruf diftong yang dieja dengan gabungan huruf vokal iaitu ai, au, oi.  Secara terperincinya, diftong merupakan Gabungan dua bunyi vokal yang dilafazkan secara berterusan dalam satu hembusan nafas dan terhasil apabila bunyi satu vokal menggeluncur dengan cepatnya ke suatu vokal lain.  Ia dianggap sebagai satu suku kata, dan dilambangkan oleh dua vokal tetapi bertindak sebagai satu fonem. Lidah pada mulanya diletakkan pada keadaan sebagaimana membunyikan sesuatu vokal, kemudian digeluncurkan ke arah membunyikan vokal yang lain.  Contohnya, Untuk menghasilkan bunyi diftong ai, lidah berkeadaan sebagaimana membunyikan vokal “a”, dan secara cepat geluncurkan lidah ke arah membunyikan vokal “i” pula. Begitu juga cara membunyikan diftong au, dan oi.

                  Suprasegmental merupakan ciri-ciri atau sifat bunyi yang menindihkan atau menumpang pada sesuatu fonem.  Fonem ini terdiri daripada tekanan, kepanjangan, jeda dan intonasi (Raminah Sabran & Rahim Syam, 1985).  Tekanan merupakan ciri suprasegmental yang bukan sahaja dikenakan pada vokal dan konsonan malah pada keseluruhan suku kata (Abdullah Hassan, 1980).  Kebiasaannya, tekanan berlaku dalam vokal.  Bunyi vokal selalunya disebut dengan lantang dan boleh dipanjangkan.  Lazimnya, ia berlaku dalam suku kata yang kedua seperti “kita”, “bapa” dan “peta”.  Kepanjangan pula disebut sebagai pendek bunyi yang merupakan ciri khusus yang terdapat pada perkataan dalam bahasa-bahasa tertentu.  Ciri kepanjangan dan panjang pendek ini juga boleh membezakan makna dalam bahasa-bahasa tertentu seperti Bahasa Arab dan Bahasa Inggeris.  Ia ditanda titik yang dipanggil mora.  Kepanjangannya bergantung kepada bilangan titik tersebut.  Seterusnya, jeda menurut Abdullah Hassan (1985) adalah unsur senyap dalam ujaran.  Oleh itu, jeda bermaksud kesenyapan  atau hentian yang berlaku dalam suku kata yang dilafazkan.  Intonasi pula disebut sebagai lagu bahasa.  Dalam bahasa melayu, terdapat pelbagai intonasi atau lagu yang terdapat dalam ayat.  Contohnya, nada yang tinggi apabila dalam ayat seru. 


      Secara kesimpulannya, fonetik ialah ilmu bahasa yang berkaitan dengan penyebutan kata dan lambang yang menunjukkan sebutannya.  Banyak faedah mempelajarinya dan fonetik dan fonologi dapat memberi banyak impak kepada individu dan masyarakat terutamanya bagi golongan yang digelar sebagai pendidik.  Ilmu ini memberi pengetahuan tentang ilmu fonetik dan fonologi Bahasa Melayu untuk diaplikasi secara praktik serta dapat mengetahui dan memahami tentang bunyi bahasa dan bukan bunyi bahasa.  Ilmu ini juga berguna bagi seorang guru Bahasa Melayu yang mengajar di kawasan-kawasan yang tidak menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa perantaraan.  Sebagai guru yang sudah terdedah dengan ilmu ini, guru ini mampu mengetahui dan memahami maklumat yang disampaikan oleh pelajarnya walaupun pelajar tersebut menyampaikan maklumat menggunakan dialek negeri.  Selain itu, sebagai guru Bahasa Melayu, ilmu fonetik dan fonologi ini akan memberi gambaran yang lebih jelas tentang bagaimana bunyi-bunyi bahasa dihasilkan dan dituturkan serta mengenali alat-alat artikulasi yang berperanan dalam menghasilkan bunyi-bunyi bahasa.  Oleh itu, guru boleh membetulkan kesilapan dengan tepat serta memimbing murid  supaya lebih mahir membunyikan dan menyebut sesuatu dengan betul.  Melalui kaedah tersebut, murid akan dapat mengatasi masalah pertuturan yang mereka hadapi dan dapat mengubah kesilapannya.  Dalam pembelajaran sekolah rendah, bunyi-bunyi fonetik ini juga dapat membantu guru untuk menjana idea murid-murid untuk membina suku kata.  Melalui bunyi, kanak-kanak dapat menggabungkan huruf-huruf untuk membentuk perkataan dan seterusnya membentuk sebuah ayat.  Kaedah tersebut dapat membantu guru dalam mengatasi masalah kanak-kanak yang lemah dalam ejaan ataupun bacaan.  Konklusinya, ilmu fonetik dan fonologi merupakan ilmu yang penting untuk para pendidik kerana ianya membantu pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas terutamanya di peringkat sekolah rendah.


Comments

  1. Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
    [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
    Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]
    BBM INVITE:::[D8980E0B]

    ReplyDelete
  2. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.com
    dan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete

Post a Comment